Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Történelem

Bevezetés – Könyvtár használat 

Az első foglalkozás arról szólt, hogy a csoport tagjai jobban megismerkedhessenek az iskolában működő könyvtárral, tudjanak benne magabiztosan tájékozódni, és kapjanak egy kis kedved a köny

vtárba járáshoz is. Nagyon keveset olvasnak, így nem is vártam, hogy történelemmel kapcsolatos könyvet keressenek. Már annak is örültem, hogy találtak egy nekik tetsző könyvet és hosszabb ideig forgatták azokat.

konyvtarhasz.jpg

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Történelmi témájú könyvek ajánlása 

A második alkalommal is a könyvtár adott otthont a foglalkozásnak, ugyanis most a történelmi témájú könyvekkel foglalkoztunk. A fiúk inkább a fegyverekről, különböző hadászati technikával kapcsolatos könyvek iránt érdeklődtek, míg a lányok inkább a történelem nagy asszonyaival ismerkedtek szívesen. De a szép színes, egész történelmet áttekintő könyvek is felkeltették az érdeklődésüket.

tort.tem.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Október 6. 

Iskolánkban nagy hagyománya van a megemlékezéseknek, így október 6-dika sem maradhat ki soha. Igaz, hogy hivatalosan a hatodik osztálynak kell készülni műsorral, de a csoport többi tagja is részt vett a színvonalas műsor elkészítésében. Volt, aki az énekkarban szerepelt, volt, aki a díszítésben segédkezett.

okt6.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atlasz használat 

A gyerekek nem igazán tudnak a térképeken tájékozódni, ezért is volt jó alkalom ez a foglalkozás, hogy legalább egy kicsit magabiztosabban vegyék a kezükbe az atlaszt vagy földgömböt, esetleg egy nagyobb térképet. Amikor ráéreztek a kutatás ízére, sokkal nagyobb örömmel dolgoztak.

atlaszhasz.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Történetmesélés 

Hogyan is kellene megszólalni, ha egy olyan témában kérdeznek, amelyben nem feltétlenül vagyok jártass? Vagy hogyan beszéljek egy olyan képről, amelyet még soha nem láttam? Hogyan alkossak összefüggő mondatokat egy ismeretlen témában? Ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ a következő foglalkozásunkon. Mesélj a képről! – címszóval, összefüggő történeteket kellett kitalálniuk. Volt, aki humorosabbra vette a mesélést, de olyanok is voltak, akik nagyon megszenvedtek vele.

tortmes1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Október 23. 

Erről a történelmi eseményről is mindig megemlékezünk az iskolában. Ezt a színvonalas műsort a nyolcadik osztály állította össze, de a csoport tagjai is aktív résztvevői voltak az előkészületeknek és az énekkarnak is. De aki esetleg csak hallgatóság volt, az is megismerhette az 56-os év eseményeit.

okt23.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Történetmesélés

Lássuk csak, hogy az előző ilyen foglalkozás óta mennyit fejlődtünk! Kaptak a gyerekek egy-egy csata térképét és most arról kellett mesélniük. Ugye itt felmerült az a probléma is, hogy a kisebbek esetleg egy olyan eseményt kapnak, amelyről még nem hallottak. De igazán ügyes kis történeteket kerekítettek ki az adott térképből.

tort-mes2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honfoglalás című film megtekintése 

Ezt a filmet anno nagy elismerés fogadta a filmes világban, bár vannak benne kifogásolható részek is. Ennek ellenére ezt a magyar történeti eseményt nagyon jól feldolgozta és bemutatta. Érdemes volt megnézni, mert a kisebbek még most tanulták, a nagyobbak meg már nem biztos, hogy emlékeztek mindenre.

honf.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honfoglalás című film megtekintése 

Folytattuk az előző foglalkozáson elkezdett film megtekintését. Így is éppen be tudtuk fejezni, de a gyerekek örültek, hogy más szemszögből, kicsit közelebbről is megismerhették, hogy a magyar nép hogyan érkezett a Kárpát-medencébe.

honf2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Világtörténelem képekben 

Nagyobb léptékben, de sikerült a világtörténelmet is áttekinteni, egy nagyszerű könyv és az internet segítségével. Melyek voltak a legfontosabb események a világban, amelyekre érdemes odafigyelni? Bár a nagyobbak már több eseményt ismerhettek meg a tanulmányaik során, de ügyesen segítették kisebb társaik munkáját. 

vilagtort..jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prezentáció készítése 

Modern világban élünk, így arra gondoltam, hogy a csoport legalább két történelmi eseményt vagy személyt dolgozzon fel prezentáció formájában. Informatika óra keretében a nagyobbak már megismerkedtek ezzel a programmal, tehát első sorban ők irányítottak, de a kisebbek is segítették a netes kutatást.

prez.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prezentáció előadása 

Az előző alkalommal elkészített prezentációt elő is kellett adni a gyerekeknek. Ezt jobban élvezték, mert beszélgetni, előadást tartani szeretnek, főleg, ha a saját világukban mozoghatnak.
Mind a két csoport ügyesen mutatta be az elkészült prezentációt.

 

Activity történelem 

Mivel beszélgetni már nagyon jól tudnak, így jöhetett egy kis mutogatás is. Bemelegítés képen egyszerűbb szavakat kellett elmutogatni a társaiknak, de később már könnyebb történelemmel kapcsolatos kifejezéseket is élvezettel mutattak be.
Nagyon tetszett nekik ez a játék.

Honfoglaló társasjáték 

Már sokat meséltem nekik erről a játékról és a informatika órán már ismerkedtek is vele.
A csoportot két csapatra osztottuk és már is mehetett az egymás elleni játék. Nagyon haragudtak egymásra, ha nem a saját csapatuk győzedelmeskedett. Igaz, hogy a kérdések nagyobbik részét csak tippelni tudták, de amikor korosztályuknak megfelelő kérdést kaptak, nagy volt a sikerélmény.

Árpád-házi királyok 

Megismerkedtünk a magyar történelem legnagyobb „házával”, ahonnan a legtöbb ismert királyunk került ki. Egy-egy kisfilmet néztünk meg, majd ezeket meg is beszéltük. A gyerekek hajlamosak arra, hogy az adatok közül inkább csak az érdekességeket jegyzik meg. De a beszélgetés során egymásnak is mondtak olyan dolgokat, amelyeket egymástól könnyebben eltanulhatnak. Természetesen a nagyobbak is inkább azokra az uralkodókra tudtak visszaemlékezni, akik valamilyen nagyobb tettet hajtottak végre vagy valamilyen igazán jó cselekedet főződik a nevükhöz.

Mátyás mesék 

Előzetesen megbeszéltük a gyerekekkel, hogy az Árpád-házi királyokon kívül kire emlékeznek még vissza szívesen, és a legtöbben Mátyás királyt említették.

Ezért úgy döntöttem, hogy egy kicsit könnyedebb keretek között megnézünk pár mesét Mátyás királyról és megbeszéljük a tanulságát. Nagyon élvezték ezt a foglalkozást is.

A magyar történelem hősei 

Ezen a foglalkozáson olyan történelmi személyiségekkel ismerkedtünk vagy elevenítettük fel az ismereteinket, akik valamilyen hőstettet hajtottak végre. Nagyobb részüknek eme hőstett az életébe került, de akkor is bevonultak a történelembe. Érdekes beszélgetés alakult ki a gyerekek között a hősökről, és hogy szerintük megérte e hősnek lenni.

Ki kicsoda a magyar történelemben? 

Könyvtárunk ismét egy remek könyvet bocsátott csapatunk rendelkezésre. Még mindig voltak olyan személyek, amelyekről nem hallottak, pedig a magyar történelem részei. A nagyobbak szívesen meséltek kisebb társaiknak, ha esetleg ők már hallottak arról a személyről. Kifejezetten büszkék voltak magukra, hogy ők is taníthattak valami újat a társaiknak. 

Add elő! 

Mivel az Activityt annyira megkedvelték, így ismét lehetőségük nyílott előadni, néma játékkal egy-egy történelmi eseményt. Itt már nem csak fogalmakat játszottak el, hanem egy-egy híresebb magyar történelmi eseményt. Ezt a játékot sem akarták abbahagyni.

Tájékozódás térképen

Hogy az eddig szerzett, térképpel kapcsolatos ismereteiket el tudják mélyíteni, illetve tudjanak még gyakorolni, ezért újra elővettük a nagyobb térképeket és a földraj atlaszok is előkerültek. Még mindig jellemző az, hogy a nagyobb térképeket nem tudják olyan jól átlátni, mint az atlaszban találhatót, de azért sokan fejlődtek az elmúlt időszakban.

Tájékozódás vaktérképen 

Az előzőekben megszerzett tudást megmutathatták vaktérkép formájában. Először párosan dolgoztak, majd egyénileg oldottak meg kisebb-nagyobb feladatokat. Nem igazán volt sikerélményük, esetleg csak a párosan végzett munka folyamán. A vaktérképen való tájékozódást még gyakorolni kell. De lelkesek voltak.

Március 15. 

Az 1848/49-es szabadságharcról még a kisebbek is igen sokat tudnak. Ez annak is köszönhető, hogy az iskolában ennek a megemlékezésnek is hagyománya van. Ezt a műsort a hetedik osztály készítette, de a falu apraja – nagyja részt vett az előadáson is. Ki aktívan, ki pedig csak nézőként.

Kiselőadás 1.

A gyerekek azt a feladatot kapták, hogy otthoni kutatómunkában hozzanak egy általuk választott történelmi témájú kiselőadást. Nem a hosszúság volt a lényeg, hanem, hogy minél érdekesebb legyen.

Voltak, akiknek jobban ment, de olyanok is akadtak, akik csak olvasták. De összességében élvezték az előadói szerepet.

Kiselőadás 2.

Mivel egy foglalkozáson nem került mindenkire sor, így egy héttel később folytattuk az előadások meghallgatását. Mindenkinek volt sikerélménye, mert szerepelhetett.

Szlovákia története, történelme 1.

Mivel a testvértelepülésünk Szlovákiában fekszik, így jónak láttam megismerni ennek az országnak is a történetét, történelmét, hogy a gyerekek is tisztában legyenek vele. Igazság szerint a történelem könyvek sem foglalkoznak vele túl sokat, így bármilyen információt szívesen vettek a gyerekek. Próbáltuk minél színesebben, érdekesebben feldolgozni ennek az országnak is a történelmét.

 

Szlovákia története, történelme 2.

Folytattuk az előző órán megkezdettek megismerését. Közben már a következő pályázatunkra is készültünk, melynek keretében szintén Szlovákiába fogunk 4 napra utazni. Így a gyerekek már nagyjából megismerik a szomszédos országot.

Képfelismerés 

Az eddig megismert történelmi személyiségek közül ki tud többet felismerni képről. Voltak nagyon ügyesek ebben a feladatban, de nagy általánosságban az igazán ismert személyeket a kisebbeknek is sikerült felismerni.

Ohradzany történelme 

Elég nagy fába vágtuk a fejszénket ezzel a témával, mert nem találtunk túl sok mindent erről a településről. A legnagyobb baj az volt, hogy szlovák nyelven volt több forrás is, és így kevésbé tudtuk megismerni a települést, de ha más nem, képek útján is feltérképeztük a testvértelepülésünket. 

Prezentáció Pusztadobosról 

Hogyan mutatnád be a településünket másoknak? Ezt a feladatot valósították meg a gyerekek prezentáció formájában. A kisebbek most is a gyűjtőmunkát végezték, míg a nagyobbak magát a prezentációt készítették el. Egész ügyes kis bemutató született belőle.

Mi volt a számodra a legérdekesebb? 

Neked mi tetszett a foglalkozásokban? Mi volt, amit megjegyeztél? Melyik téma keltette fel az érdeklődésedet? Mivel szeretnél esetleg majd a későbbiekben is foglalkozni? Segített e a tanulásban? Hogyan érezted magad a különböző foglalkozásokon? Melyik volt a hozzád legközelebbálló?